Getuigenissen

Marieke, Lies en Anne-Julie (18)
Marieke, Lies en Anne-Julie wonnen een internationaal treinticket via #DiscoverEU

Meerdere plekken over Europa
Tsjechië

3 weken

Europa ontdekken per trein met #DiscoverEU

Vriendinnen

Marieke, Lies en Anne-Julie werden dit jaar 18 en wonnen een internationaal treinticket via #DiscoverEU. #DiscoverEU is een initiatief van Europa om 18-jarigen per trein Europa te laten ontdekken. Elke 18-jarige kon zich kandidaat stellen tijdens een aanmeldperiode. Het enige wat je moet doen is 5 vraagjes beantwoorden en dan wachten om te zien of je een ticket wint of niet. Europa ontdekken via de trein en het zomerlandschap langzaam zien veranderen, dat zagen deze meisjes zeker zitten. Hieronder vertellen ze over hun korte, maar indrukwekkende reis.

Halte 1: Praagse burchten

De drie meisjes begonnen hun tocht met een bericht te plaatsen in de officiële Facebookgroep. Want andere jongeren ontmoeten, daar draait #DiscoverEU om. Wie zou er op hetzelfde moment in Praag zijn? Tientallen reacties stroomden binnen! “We besloten om met meerdere mensen af te spreken op hetzelfde moment. We gingen samen de Praagse burcht bezoeken. ’s Avonds spraken we opnieuw af om samen iets te gaan drinken en een toffe avond te beleven.”

Halte 2: Underground en down under in Bratislava

Van Praag naar Bratislava. Op de agenda: thee drinken in de underground tearoom. “Een echte aanrader! Het was vroeger een bomkelder en is nu ingericht met allerlei kleine kamertjes. Elke kamer stelt een werelddeel voor. We genoten van heerlijke thee en hadden een leuke babbel met een man uit Australië die spontaan met ons begon te babbelen.

Stadje
Indrukwekkend om een gesprek te voeren met iemand van de andere kant van de wereld

De weg uitleggen en praten metlocals

“In Bratislava hielpen we Argentiniërs en Mexicanen de weg vinden naar de Blue Church. Toen we daar waren, begon een oude vrouw spontaan de achtergrond en symboliek van deze kerk aan ons te vertellen. Ze vertelde over Elizabeth en het ziekenhuis dat zij gesticht heeft. Een echte local die heel goed Engels kon, haar verhaal raakte ons.”

Stadje

Halte 3: Ontmoetingen in Budapest

Het avontuur stopte niet in Bratislava. "Na Bratislava gingen we naar Budapest. We bezochten het St Margerets eiland met een groep van 5 Polen. We spraken voor het Parlement af met een Vlaamse jongen en een jongen van Belarus/ Polen. Samen de stad bezoeken was zeer leuk.

Groep vrienden

We gingen met hen iets gaan eten in een vegi bar, en besloten ook samen uit te gaan. Voor het uitgaan hadden we ook nog afgesproken met 2 Turken, een Brit, een Franse en een Kroatische. Het was geweldig. De volgende dag spraken we af met een local. We hadden ook met haar kennis gemaakt via de #DiscoverEU-groep op Facebook. Ze was super lief, en toonde ons enkele bezienswaardigheden. We gingen ook samen pizza eten."

Halte 4: Toffe hostel en geweldig openbaar vervoer in Zagreb

En de reis ging nog even door. "Na Budapest gingen we naar Zagreb. Daar verbleven we in een super coole hostel. De hostel had een heel huiselijke sfeer, en iedereen was super vriendelijk. De hostel lag een beetje buiten het centrum, maar openbaar vervoer in de meeste Oost-Europese steden was ongelofelijk!"

Groep vriendinnen

Wereldse samenkomst

"We hebben lang gepraat met een Amerikaan en ook met een Canadese. Er waren daar ook jongeren voor een vrijwilligersproject, en daar hebben we ook veel mee gepraat. Overdag hebben we afgesproken met de jongen van Belarus / Polen, die we leren kennen hebben in Budapest!"

Halte 5: Artiesten in Ljubljana

"Na Zagreb was het tijd voor Ljubljana. We wisten dat het nu snel het einde van deze geweldige reis ging zijn. Ljubljana is een gezellige stad, waar we veel rond wandelden. Zo kwamen we een straatartiest tegen die met graffiti op papier werkte. Het zag er zo ongelofelijk cool uit, dat we uiteindelijk 3 van zijn werken kochten. De man was zo vriendelijk en bracht ons later in de avond ook een doos om de werken in te vervoeren."

Ljubljana

Halte 6: Even rust en dan weer door in Salzburg

"Op onze weg van Ljubljana naar Salzburg, zijn we nog even gestopt in Villach. Hier hebben we langs het water gelegen en vooral veel gerust. De reis was toch wel vermoeiend! In Salzburg aangekomen, wouden we inchecken in onze hostel, maar er was een super lange rij. De mensen in de rij bleken Belgen te zijn. Dit was voor ons een extra teken dat het bijna voorbij was. In Salzburg bezochten we veel gebouwen van the sound of music en wandelden we veel rond, door de gezellige straatjes. De tweede avond in Salzburg was er eentje die we gezellig met ons 3 doorbrachten aan de rivier. We waren zo dankbaar dat we deze reis gedaan hadden, en begonnen zelf al te praten over nog een trip door Europa met de trein. Het was een ongelofelijk leuke reis, dat we gewoon ons eigen ticket willen betalen voor de volgende keer."

Natuur
Slapende mensen

Treinplezier

Eten op trein

Het reizen met de trein zelf, dat was al een belevenis op zich. “Ook het reizen van de trein maakt een deel uit van onze ervaring. We maken er telkens weer een toffe tijd van. Zo namen we bijvoorbeeld al een uitgebreide picknick mee en genoten we hiervan bij zonsondergang.” En een praatje slaan op de trein hoort er natuurlijk ook bij. “Op de eerste treinrit vertelde een vrouw al over haar avonturen toen ze vroeger ook met de trein door Europa trok. Ze keek er met veel plezier op terug en wenste ons gigantisch veel plezier.” En dat was het zeker.

"Na nog eens 10 uur op de trein te zitten, kwamen we aan in Brussel-Noord, waar we elk onze eigen trein naar huis moesten nemen."

Vriendinnen op trein
Vriendinnen bij uitzichtpunt
Vriendinnen op de grond
Met pijn in het hart namen we afscheid, maar wel met veel geweldige herinneringen in ons hoofd.
Vriendinnen

Ook zo’n treinplezier beleven?

Word je 18 dit jaar? Maak je dan alvast klaar voor de volgende ronde van #DiscoverEU. Op Go Strange houden we je op de hoogte over #DiscoverEU

Aanmelden kan via de website van #DiscoverEU

Vriendinnen aan station
Vriendschapsarmbandjes
Vriendinnen

Deel jij ook graag jouw buitenlandverhaal om anderen te inspireren? Laat het ons weten!